Hilda Klaassen 
beeldende kunst en educatie

Kunst educatie

''Onderzoeken, ontdekken, herkennen, ervaren en beleven''.

Kennis maken met kunst, geconfronteerd worden met het werk van kunstenaars en hun fantasie, reageren op wat je ziet en anders leren kijken. De fantasiekracht en creativiteit prikkelen en het individuele kind in die creativiteit laten gaan.

 
Hilda verzorgt workshops op (basis)scholen en voor volwassen op locatie.

Kunstprojecten op maat, ontwikkeling en organisatie, ook naar aanleiding van een thema. 

Educatieve kunstprojecten zijn gerealiseerd in Noord-Nederland op verschillende scholen, voor Stichting de Vrolijkheid, Poëziepaleis Groningen, Friese Milieu Federatie, museum Dr8888, Gemeente Drachten, Leeuwarden en Marum, KunstKade Leeuwarden, Kultuurclick Groningen en Westerkwartier, kunstencentrum Meldij en Expositieruimte de Galerij.

Voorbeelden van projecten zijn:

- Vormen in de natuur- een ontdekkingsreis -
Een kunstconfrontatie met het bijzondere werk van schilder Henri Matisse. (Franse kunstschilder en beeldhouwer 1869 – 1954) en een onderzoek in de natuur naar gewone en bijzondere vormen en in stappen ontdekken hoe de kunstenaar tot zijn werk kwam.
Zoek en ontdek vormen in je directe omgeving. Kijk eens naar een boom, een lieveheersbeestje, een spin… en wat  veel soorten bladeren zijn er!  Overal om ons heen zijn bijzondere vormen te ontdekken. En waar zie je dat terug in de kunst? O.a. bij Matisse.

Zowel een onderzoek in de natuur als het werk van Matisse kunnen een mooie inspiratiebron zijn voor de leerlingen. De ontdekte en geschetste  “natuurlijke” vormen  worden omgezet  in vormen die gebruikt kunnen worden voor een schilderij. Maar ook kan er een muurschildering mee gemaakt worden!
Groep 1 t/m 8
Op maat gemaakt programma


Een bewegend beeld dat ook geluid maakt….        

 - zie je ons wel, hoor je ons wel – 
Een kunstconfrontatie met het werk van Jean Tinguely.


Vroeger hadden we als kinderen van knijpers en karton een soort ratel aan de spaken van de fiets. En dan fietsten we als gekken door de straten als zaten we op brommers. Een gevoel van  vrijheid en speelsheid en “de hele wereld laten zien dat je bestaat”  hoort daarbij. Als je het werk van Tinguely bekijkt dan krijg je een beetje hetzelfde soort gevoel. Beweging, kleur, lawaai. Je wordt overdonderd  door geluiden en de grootsheid van het werk. Maar ook door de speelse vorm. Ik wil proberen zo’n gevoel over te brengen met een kunstwerk gemaakt door de kinderen. Het laten zien aan de omgeving, “Zie je ons wel, hoor je ons ook? Dit kunnen wij!”.   En daar zijn we trots op.
Groep 7/8 uitvoering.Vanaf groep 1 kleine onderdelen.

Onthulling kunstwerk – Alles stroomt – CPBO Basisschool De Voorde, Drachten. 

Een schoolbreed educatie project in samenwerking met Jeanet Vermeer.






De kaart van Fryslân.

Awareness Afvalproject van de Friese Milieu Federatie en Omrin.                                                     In hergebruikt serviesgoed en tekeningen op papier.
De Afsluitdijk van eierdopjes, de eilanden van schoteltjes en bekers, de Oldehove: een vaas met een bloempot erbovenop!
De Afsluitdijk beplakt met papier wordt het een eenheid en een lijn op de kaart, op de kop geplakte borden worden de golven in de Waddenzee. De grens van land en zee…hoe doen we dat? Blauw is water en groen is land, duidelijk!
Groep 7/8

Laat zien wat je kunSt !                                                It Ambyld binnenstebuitenEen samenwerkingsproject met Gerdie de JongSchoolbreed project, een binnenbeeld van hout gemaakt, tekenen, figuurzagen, beschilderen.“wat doe je het liefst op school,                 wat vind je het leukste vak, waar ben je goed in?” Groep 1 t/m 4 leerlingen werken op papier.             Groep 5 t/m 8 leerlingen werken ook uit in hout.


    

Ik zie, ik zie…zie jij dat ook? 

Door onderzoek in de omgeving  en met kunstvoorbeelden nemen leerlingen kennis van de bijzonderheid van gewone vormen en ontdekken en ontwikkelen daarmee nieuwe vormen en beelden.                                                                                                 

Individueel  “Dit heb ik gezien, heb jij dat ook gezien? En wat heb jij gezien?” en samen “Dit hebben wij gemaakt!”.

Onderzoeken, ontdekken, herkennen, ervaren en beleven.
Het schetsen, tekenen en schilderen van details en vormen resulteert in een serie nieuwe vormen patronen en ritmes. Met als eindresultaat een serie schetsen, (foto’s) een schilderij en gezamenlijk, een object. 

Kijk eens naar je sokken of je trui. Naar de gordijnen of een tafelkleed. Een rij bomen of een blad met nerven? Een vlinder of lieveheersbeestje, kijk eens naar dat patroon of die stippen? Of kijk eens naar je huis, het ritme van de stenen in een muur, een patroon van dakpannen, de stoep. Zie jij ook dat bijzondere detail bij dat oude gebouw? 
Schets die vorm eens… en herhaal die vorm eens… wat zie je?
Groep 5 t/m 8                                                                                                                             In een serie van 4/5 lessen komen verschillende technieken langs, tekenen, schilderen, kleuren mengen, ruimtelijk werken.

- Het wonder van vliegen -
van vogels, Icarus en Daedalus, 
Leonardo da Vinci, Panamarenko… 
naar… model kleien 

Schoolbreed project. Een onderzoek naar “het wonder van vliegen”. 
Welke dieren vliegen er allemaal … vogels, vlinders, lieveheersbeestjes...? Zal ik jou leren vliegen… 
En vertellen over Icarus en over kunstenaars die nieuwsgierig zijn naar vliegen en willen weten hoe dat zit. Over Leonardo de Vinci die vliegmachines bedacht (Italië 1452 – 1519) en Panamarenko die de gekste beelden maakt (België 1940 – nu). We vouwen ook papieren vliegtuigjes!  Wie kan dat… hoe vliegen die… wie kan het verste vliegen… en stel je voor dat jij kunt vliegen…


Groep 1 t/m 8 
op maat gemaakt programma





Een vlot bouwen en echt varen…hoe cool is dat!
Een ontwerp- en bouwproject over drijven, wind en varen.
Groep 7/8



Voor de basisscholen:

Te verwerven kerndoelen en competenties:
Kerndoelen:
Kerndoel 54 -  De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55 -  De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. 
Kerndoel 56 -  De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. 

Competenties:
1) Creërend vermogen 
De leerling denkt, creëert en produceert op creatieve wijze.
4) Onderzoekend vermogen. De leerling kan informatie over cultuuruitingen zoeken, in zich opnemen en toepassen in eigen werk. 
5) Receptief vermogen De leerling kan zich openstellen voor culturele uitingen.